niedziela, 9 lipca 2017

Dzień pierwszy

Nasze warsztaty wyróżnia kilka elementów:
- sposób prowadzenia warsztatów,
- praca nad jednym wybranym uprzednio manuskryptem, nie zapominając o kontekście historycznym,
- oryginalne wzorniki pisma i wzornictwa stworzone w oparciu o omawiany obiekt,
- materiały przygotowane dla Uczestników;
- indywidualne stanowiska pracy ze wszystkimi niezbędnymi narzędziami.




Pozostając pod wrażaniem obcowania z niezwykłym brewiarzem znajdującym się w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej, postanowiliśmy przestudiować pismo i zdobnictwo w oparciu o ten obiekt.

BREVIARIUM ROMANUM BJ Rps 5279
Modlitewnik włoski, prawdopodobnie spisany w Rawennie ok. 1396 – 1440r. na bardzo cienkim pergaminie, liczący 577 kart, przy czym brakuje pierwszej, prawdopodobnie pieknie zdobionej karty rozpoczynającej właściwy tekst modlitw brewiarzowych.
Przeglądanie kart tego manuskryptu sprawiło nam ogromną przyjemność, ze względu na niezwykle bogatą, staranną i różnorodną dekorację. Stanowi ją ogromna ilość drobnych ornamentów, zwykle o żywej kolorystyce. Znakomicie wyważona i zharmonizowana. Użyty koloryt jest jasny z obfitym użyciem polerowanego złota położonego na pulment.

Przedstawiliśmy przygotowaną prezentację i film obrazujący „nasz” brewiarz. I wyjaśniliśmy tajemniczy dotąd tytuł warsztatów „Z ZEGARMISTRZOWSKĄ PRECYZJĄ”. Ten piękny manuskrypt mierzy jedynie 150 x 110 mm!


I my stworzymy niezwykle małe formy inspirowane tym manuskryptem, ograniczeni jedynie możliwościami naszego wzroku, przyrządów optycznych i narzędzi.

Rozpoczęliśmy ćwiczenia pisma – rotundy.


Jutro ciąg dalszy pracy nad pismem.

Popołudniową część warsztatów spędziliśmy w Muzeum Sztuki Drukarskiej i Papiernictwa, gdzie po krótkim oprowadzaniu mieliśmy możliwość m.in. własnoręcznego czerpania papieru i wydrukowania strony z księgi Ewangelii Pouczającej pierwotnie wydrukowanej w Zabułdowie w 1569r.







Na zaproszenie księdza kanclerza Akademii Supraskiej mieliśmy przyjemność uczestniczyć w wernisażu prac fotograficznych.

„Wejść w misterium”  - to wystawa Mariusza Wideryńskiego. W nowej odsłonie liczy 80 fotografii. Artysta utrwalił misteria odbywające się w świątynnych wnętrzach, ale całość uzupełnił elementami krajobrazu oraz cerkiewną architekturą. Nie zabrakło bogactwa detali i fragmentów cerkiewnego wystroju, płonących świec, ikon, dymu kadzideł, liturgicznych parametrów i feerii barw szat prawosławnego duchowieństwa.
Fragm. ze słowa wstępnego Pawła Matwiejczuka


Wystawa mieści się w Sali im. Wiktora Wołkowa w Akademii Supraskiej.
Wiktor Wołkow fotografował białostocczyznę. Zatrzymywał w kadrze zwykłe-niezwykłe krajobrazy, kapliczki przydrożne, chałupy, ludzi i bujną przyrodę. Prace tego artysty prezentowane są w długich korytarzach budynku, nadając im niepowtarzalnego klimatu.


Praca warsztatowa trwała do późnych godzin nocnych J


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz